torsdag, september 10, 2009

Har förälskat mig i Issuu

..visserligen ser jag lite problem med läsbarheten när det gäller text. Men ändå.

Eftersom jag på en gång satte igång promotionkampanj bland kollegor. Så är jag inte ensam frälst. Det är ju skönt. Superenkelt var det med.

Såg att förlaget Atlas använt sig av tjänsten med för deras egna skrift Atlas litterära tillägg. Skönt att andra provar något före en själv. Det är starkt. Bokbranschen är lite konservativ. Det ska vara som det har varit. Så det är ett under att vi inte kör med Gutenbergs tryckpress. Finns nog de som skulle vilja det.

För igår satt vi och prata dofter på nytryckta böcker. Det är svårt att få fram i en digital värld. Kanske går att köpa på burk i en butik nära dig snart. Dofter som försvunnit. Det finns ju CD att köpa eller ladda ner. Ljud som försvunnit.

Och kurser i vikten av samtal. Min man, läraren, är starkt frustrerad på ungdomars oförmåga att samtala och reflektera. En bieffekt i sms-världen trånga utrymme om plats att skriva.

"Topp"
"Aha"
"CU"
"8"
"AC"

Själv tycker jag nya vägar att kommunicera är bra. Men likt bordskick så bör man lära sig grunderna först. Och frågan är hur vi lär ungdomar något som de har mer koll på oss än själva. Även om vi kan (i bästa fall) vett och etikett.

Kommunikation är inte lätt. Hur samtalar vi egentligen? Är vi så mycket bättre än tonåringar? Även om det är extra tragiskt drabbat tonåringar oss deras familjer. Läs gärna Ulrika Bys krönika i Dagens Nyheter om mordet på en tonårsflicka i Stureby.

Inga kommentarer: