måndag, september 07, 2009

Typsnittsbyte

Det finns så otroligt många typsnitt. Och många vägar att gå vilse i när man bestämmer typsnitt. Ikea - med katalogen som en av världens mest spridda trycksak - har gått från Futura-variant till Verdana. DN tar upp händelsen med att referera till en kritisk artikel i brittiska Guardian av Simon Garfield.

Fler skriver om bytet t ex Time Magazine i The Font War, Cap & Design.

Verdana är inte det roligaste typsnittet för tryck. Men jag förstår företag som vill ha samma profil i tryckta medier som webb, samt ett som går över hela världen utan krångliga installationer och för stora kostnader.

Även då om det finns i stort sett oändligt antal typsnitt för tryck, så är utbudet för webb oerhört begränsat. Säkrast är:

* Arial / Helvetica
* Times New Roman / Times
* Courier New / Courier

Källa: Safe web fonts MIT.

ps. En av orsakerna till att jag var i bokaffären igår, var för jag är på jakt efter den ultimata typsnitts-boken. Inte för jag riktigt vet vad jag letar efter. Mer än att jag inte hittat den - än.

Inga kommentarer: