tisdag, september 08, 2009

Bokens framtid

Bloggen med namnet i rubriken har skrivit en lista på vad man ska tänka på inför framtiden:

Gratis guide! Så ska du tänka för att lyckas i den nya bokbranschen

Här i kortversion, med mina kommentarer:

1. Glöm allt som varit.
Nä, inte glömma. Ta reda på det som ha varit och använd några av nedanstående punkter och se möjligheter.

2. Var positiv och ha ett öppet sinne.
Jo jo men fast inte i allt, lite is i magen och avvakta är inte heller dumt om man inte har råd för att stå för massa utvecklignskostnader.

3. Agera som om du inte vet någonting alls.
Inte så svårt, det är mycket man inte vet fast mycket man vet med och det får man inte glömma bort.

4. Feedback är allt.
Ja feedback är bra. Men beror på den som ger feedback.

5. Prata med dina barn.
Här finns det barn som läser böcker. Rätt avancerad litteratur. Dock verkar det som många ungdomar verkar ha en extra kurs i källkritik. Det kanske man kan väva in och göra en affärsidé av?

6. Testa den digitala världen.
Testar, testar, testar. Börjar önska mig ett tekniskt forum för bokbranschen och för oss som får stå för det teknsika. Kanske finns?

7. Skaffa nya vänner.
Ho ho, jag finns. Finns du? Vill du bli min vän?

8. Samarbeta.
Amen. Lätt i teorin, svårare i praktiken.

9. Prova, prova, prova.
Oj just nu önskar jag att jag hade mer tid till övers och det tekniska forumet så man slipper göra allt själv.

10. Läs bokensframtid.se.
Jo jo. läser. men sök gärna vidare på fler som skriver om boken och dess framtid och om andra kommunikationskanaler.

Nu är det bäst att jag återgår till att webbifiera mina böcker. Önskar att det fanns lättare verktyg.

Inga kommentarer: