fredag, november 02, 2007

Bloggning och länkning

Att länka är ju ett sätt att ge en replik, egen analys eller ett lite långsamt sätt att föra en dialog.

Dagens Nyheter skriver i en artikel att de är den mest länkade tidningen.

Jag är ju en av alla de som brukar länka till DN, om jag hittar något jag finner relavant och vill puffa för eller har lite tankar om. Om det är en artikel med många läsare och man är snabb att länka, kan det generara många läsare till ens blogg. Första gången fick jag skrämselhicka för jag visste inte om att de la länkar in på DNs hemsida. Idag kan jag tycka det är kul. Men mycket till dialog blir det ju inte. DN svarar ju inte tillbaka. Och sällan bloggläsare med (jag är inget undantag). Tror att blogginläggen genererar en del läsare till tidningarna med. Det är iallfall ofta roligare att läsa tidningen på nätet, än i pappersformat när man får se vad som sägs om en artikel. Även om det inte ersätter fikabordet på jobbet, men nästan.

Vad jag förstått så förekommer det en del länkningar som är irrelavanta med. Som om jag skulle lägga en länk till sporten i detta inlägg. Sånt är synd. För jag tycker det är rätt kul att läsa om vad bloggare skriver om en artikel. Fast ofta gör de väl som jag refererar mest.

Sen kan jag avslöja. Att efter ett inlägg som generarar många besökare är det lätt att bli lite besatt. Ungefär som spelgalen. Och jag letar som en tok efter nya artiklar att länka till. Tills jag sansar mig och inser att att jag helst vill ha läsare som återkommer. För det är ju först och främst er jag skriver till. Men det finns alltid plats för fler. Fast det är ju mer en fakta-blogg och många av besökrna kommer hit på sökord. Skriva bokrecension är poplulärt.

Rapporten från Twingely som artiken bygger på.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
Kom på att jag återvänt hit många gånger för att smaska mig igenom inläggsskafferiet. Här finns mycket matnyttigt. Tack för en bra blogg och trevlig helg!
Hälsar
Cecilia

Peggy sa...

Varmt tack! Och trevlig helg på dig och alla andra med! :-)