Hur skriver man ett bra slut
Klockan var slagen sängdags igår, när dottern satt alldeles för sent med sin Spökhistoria. Med en plan om hur berättelsen skulle innehålla, börja och sluta som spruckit. Lätt panik. Vilket gjorde att dottern blev helt blockerad och bad om mer tid.
- Det är för kort tid för uppsatsen! Om jag hade haft en vecka till, eller åtminstone en månad till på mig. Då skulle den bli bra....
Känns det igen?
Verktygslådan åkte fram hur man botar en blockering. Jag hittade följande:
- Hur skulle du inte skriva ett slut?
- Gör något annat en stund.
- Ta en frukt
- Brainstorming (där mina förslag helt ratades, innan jag knappt hunnit uttala dem)
Erkänner att spökhistorier inte är min grejj. Tycker nästan spöket Laban är för läskig. Efter telefonkonsultation från nära och kära (tillika lärare) så fick vi rådet att berättelsen inte behöver inte ha ett riktigt slut a la lyckligt.
Vi kom ingen vart. Lika bra att gå och lägga sig. Att ligga i mörkret och prata frigör en hel del tankar och nya möjligheter infann sig. Jag vet att det inte är ett bra slut. Men eftersom tiden var knapp och det inte fanns några förslag så blev det ett sluta enligt mallen, vakna upp ur drömmen - eller det blev en variant på temat. Inget riktigt lyckat slut. Men eftersom vi precis sett filmen En andra chans, så var det nog det som låg närmast och jag kan nog tycka det är rätt okey just när det handlar om spökhistorier.
Här är en artikel om slut:
THE EIGHT AWFUL ENDINGS
(adapted by Patricia Wellingham-Jones from an article of the same name) by Glenda Baker in New England Writers' Network, vol. 7, no. 1, Summer 2000
Published in OutStretch online magazine, 2001
Editors dread, even more than a dull beginning (because when a story doesn't grab them, they don't waste good reading time), the ending that leaves a short story flat. Here are the eight worst endings a writer can send to an editor.
1. It Was All A Dream! Probably the worst of them all, this means everything that happened in the story - didn't. And the chief character(s) weasled out of having to solve the dilemma, leaving the reader feeling cheated.
2. Deus Ex Machina - means the writer got the character into such a mess he couldn't figure out how to solve it. So the god (deus) came down from (ex) on high in a chariot (machina) to make everything right again.
3. Moment Of Truth Out Of The Blue - comes when a character makes a radical about-face without any previous warning - or reason. The resolution of a story must be in proportion to the degree of the conflict.
4. Let the Reader Figure It Out For Himself - the writer must give the reader at least a hint about what the character is going to do. "The Lady or the Tiger" isn't playing fair!
5. The Surprise Ending - only works when it involves casual foreshadowing and planting clues throughout the story so the ending makes sense. Leave the reader saying, "I should have seen that coming," not, "Huh?"
6. The Fade To Black Or Soap Opera Ending - incomplete because we just witnessed major action but don't see the character's reaction. Readers need to know what the character felt and did after receiving the startling news.
7. Too Long, Drawn-Out Ending - the story ends but the writing doesn't. Should be: The story ends when the dramatic action ends.
8. The Rushed Ending - the writer runs out of a) energy, or b) word limit, so summarizes the end by telling what happened instead of showing the final event. Major editing within the piece would tighten the story and give space for a good ending.
Now, think through your ending. Does it satisfy the reader? Will it keep an editor from banging her head on the desk? OK, do a final proof-reading and send it in.
Mycket, mycket mer kan du läsa hos Long Story Short Inc.
2 kommentarer:
Vilken lysande blogg du har...!
Varmt tack!
Skicka en kommentar