tisdag, november 27, 2007

Varför läser vi - ett mysterium?

När jag läser skrivtips på nätet så dyker frågan upp då och då i diverse råd från coacher etc. "Varför skriver du?" Ett av de godkända svaren är "för att jag måste".

Skriva för att jag måste. Hmm. Nä för att jag vill. Jag till hör nog dem som vill bli läst. Bekräftelsebehov? Ja, men sen är jag urbota nyfiken på skrivande som uttrycksform med.

Blev dock nyss drabbad av frågan "Varför läser du?" Ja, varför...

- Stilla min nyfikenhet? Är iofs absolut hopplös på att läsa böcker som andra tycker jag MÅSTE läsa. Det går inte. Som tur är finns det många andra böcker. Och det är roligare att vara upptäcksresande än att åka på charter. Även om jag ju gärna läser pocket, vilket gör att en bok är ett möjligt charterresemål.

New York Times har en artikel om mysteriet om varför vi läser.

A Good Mystery: Why We Read


Varför läser du?

Inga kommentarer: